Gå til hovedindhold
Beskæftigelse
Folketinget

Statsministerens nytårstale vækker harme i jobcentrene: ”Det er ikke i orden at skælde ud på os, der overholder reglerne”

En kort replik om beskæftigelsesområdet i statsministerens nytårsaftale har vakt harme. Retorikken er urimelig, lyder kritikken, mens KL og Dansk Socialrådgiverforening påpeger, at det handler mere om lovgivningen end jobcentrene.

Statsminister Mette Frederiksen (S). Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

10. 01. 2025 - kl. 15:46
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk & Martin Pedersen, marp@kl.dk

Indhold

    ”Og du, der er sygemeldt fra jobbet. Du skal behandles med ordentlighed og respekt. Derfor vil vi ændre beskæftigelsessystemet og lukke jobcentrene.”

    Sådan lød det fra statsminister Mette Frederiksen (S), da hun for nylig holdt nytårstale. Og de få sætninger, der lægger op til regeringens bebudede beskæftigelsesreform, fik flere ansatte i landets jobcentre til at spidse ører og ikke mindst ærgre sig over retorikken i statsministerens nytårstale.

    Blandt andre Kristine Dalsgaard Jacobsen, der er centerchef i Sygedagpengehuset ved job og velfærd i Aalborg Kommune.

    – Den måde, det bliver sagt på, er med til at grave en grøft og skabe et billede af, at det arbejde, der bliver udført i jobcentrene i dag, ikke er ordentligt og respektfuldt. Og det synes jeg helt ærligt ikke var særlig respektfuldt og ordentligt sagt, konstaterer hun.

    Ordene i statsministerens tale faldt også Troels van Dijk, chef for center for beskæftigelse i Faxe Kommune, for brystet.

    – Statsministeren siger, at de syge skal behandles med værdighed. Men de gældende regler om sygemeldte er netop vedtaget med Mette Frederiksen som beskæftigelsesminister, siger Troels van Dijk og tilføjer:

    – Jeg siger ikke, at alt, vi laver, er fejlfrit. Men jeg synes, det er billige point, man forsøger at score, ved at pege på jobcentrenes medarbejdere som problemet.

    Uholdbart limbo

    I KL har formanden for arbejdsmarkeds- og borgerserviceudvalget, Steen Christiansen (S), også noteret sig, hvordan ordene faldt i statsministerens nytårstale. Og han påpeger, at medarbejderne blot administrerer den lovgivning, Folketinget har vedtaget.

    – Det er jo almindeligt kendt, at beskæftigelsesområdet befinder sig i et politisk stormvejr – og har gjort det i alt for lang tid, hvis du spørger mig. Og retorikken omkring jobcentrene og medarbejderne er i det stormvejr urimelig og fejlagtig, siger Steen Christiansen og fortsætter:

    –  Det her handler om kilometervis af lovgivning, som skiftende regeringer og Folketing har vedtaget gennem rigtig, rigtig mange år, og som medarbejderne efter bedste evne står på og forvalter i forhold til borgerne. På en god og værdig måde.

    Nyheder fra Danske Kommuner

    Få de bedste historier fra det kommunale Danmark direkte i din indbakke.

    Sæt kryds i boksen for at acceptere Danske Kommuners vilkår og betingelser.

    Det var allerede i sit regeringsgrundlag, at regeringen for to år siden gjorde klart, at der skulle spares tre milliarder kroner på beskæftigelsesområdet, gennemføres en reform af beskæftigelsesindsatsen, og at jobcentrene skulle lukkes. Og i det vakuum er det ifølge Steen Christiansen værd at bemærke, at ledigheden er rekordlav, tilfredsheden med jobcentrene stor både blandt virksomheder og borgere, og at medarbejderne fortsat knokler på.

    – I landets jobcentre er der hver dag medarbejdere, som gør en forskel for borgerne. Og vi har faktisk et af de mest succesfulde beskæftigelsessystemer i verden, når det kommer til stykket. Nu har man i to år gået med det her over hovedet, og jeg håber, regeringen meget snart vil tage hul på en reform af beskæftigelsesområdet og gennemføre en tiltrængt forenkling. Det er på høje tid, for det er uholdbart for medarbejderne at befinde sig i sådan et limbo i så lang tid, siger han.

    Frygt og mistillid

    Signe Færch, der er forkvinde i Dansk Socialrådgiverforening, synes også, at statsministerens udtalelser var lige lovligt forsimplede. Statsministeren overser med sine ord alt det gode arbejde, der foregår i jobcentrene, mener Signe Færch.

    – Det er ikke socialrådgiverne, der har skabt udfordringerne i forhold til blandt andet sygemeldte. Det har Mette Frederiksen selv været med til som tidligere beskæftigelsesminister. Og vi har bare et ønske om, at politikerne tager ansvar for det system, der er i dag.

    Signe Færch understreger, at socialrådgiverne til fulde deler ambitionen om at behandle mennesker med respekt. Og det gør de ansatte i jobcentrene også.

    – Men vi arbejder med en lovgivning, som er præget af det modsatte, konstaterer hun.

    I Aalborg kunne Kristine Dalsgaard Jacobsen også se sine medarbejdere komme lidt slukørede tilbage fra juleferie oven på nytårstalen. Det er også derfor, hun har valgt at tage bladet fra munden.

    – Jeg synes, jeg som chef har et ansvar, når jeg møder medarbejdere, der oplever at have fået sådan et dunk oven i hovedet, og som konstaterer: ”Nå, retorikken er den samme. Det er vi også så vant til,” og er skuffede og ærgerlige over det, siger Kristine Dalsgaard Jacobsen og fortsætter:

    – Retorikken er vigtig, fordi det er urimeligt både over for de medarbejdere, som hver dag går på arbejde og udfører et godt stykke arbejde med ordentlighed og respekt, hvilket de i stedet bør anerkendes for, men også overfor de sygemeldte borgere, som kommer ind til os med skuldrene oppe omkring ørerne, fordi retorikken er den, at nu kommer de ind et sted, hvor de ikke bliver behandlet ordentligt. Det gør ikke noget godt at starte med sådan en portion frygt og mistillid.

    Bryder tilliden

    I Faxe har Troels van Dijk også blikket rettet mod sine medarbejdere, som bliver ramt af retorikken omkring jobcentrene. Og han oplever ligesom Kristine Dalsgaard Jacobsen, at det skaber en mistillid mellem borgere og medarbejdere.

    – De mennesker, som arbejder i systemet, gør det af et godt hjerte, fordi de gerne vil hjælpe mennesker. Og vi er loyale over for lovgivningen. Jeg blander mig ikke i politikken, men jeg savner en anerkendelse af, at vi udfører det, som rent faktisk er vedtaget. Det er ikke i orden at vedtage regler og så skælde ud på os, der overholder dem, siger han og tilføjer:

    – Når der bliver talt dårligt om os, legitimerer det, at borgerne kan behandle os dårligt. Det er med til at bryde den tillid, der skal være mellem borger og myndighed. Fra vores perspektiv kan det være svært fortsat at fastholde motivationen, og det gør den rekrutteringsudfordring, vi står med, sværere.

    Men trods modgangen leverer medarbejderne gang på gang, og Troels van Dijk har bidt mærke i, hvordan hans medarbejdere knokler på trods kritik.

    – Kort før jul blev mine medarbejdere mødt af en borger, som var frustreret over, at vedkommende skulle gå ned i ydelse. Det sker helt efter reglerne, men borgeren ender med at lade det gå udover medarbejderne. Mens de er på ferie, bliver de så skældt ud af statsministeren, men da de møder ind igen, står de klar til at hjælpe de næste, fordi det er det, de brænder for, siger han.

    Og i Aalborg har statsministerens retorik endda også fået nogle af borgerne til at række ud til jobcentrets medarbejdere og bekræfte dem i, at de gør et godt stykke arbejde, fortæller Kristine Dalsgaard Jacobsen.

    – Vi har faktisk fået flere tilkendegivelser fra borgere og arbejdsgivere, om at vi bare skal vide, vi gør det godt. Og det er selvfølgelig rigtig dejligt, at vi lige får noget opbakning. Men jeg så nu helst, at retorikken var en helt anden. For det skaber altså sådan nogle unødige forstyrrelser, siger hun.

    Mere fra forsiden