Ny lov kan få store konsekvenser for kommunale veje: ”Det virker tudetosset”
Nyt lovforslag fra transportministeren vil indføre faste kriterier for blandt andet fartgrænser, ensretning og gågader på lokale veje. Det får skarp kritik fra kommuner og KL for at indskrænke de kommunale frihedsgrader.
Bliver et nyt lovforslag fra transportminister Thomas Danielsen (V) til virkelighed, vil kommunerne fremover miste muligheden for at bestemme fartgrænsen på bestemte veje, lave klima- eller støjreducerende tiltag på kommunale veje eller ensrette en vej, hvis det er den bedste lokale løsning.
I stedet skal faste kriterier baseret på mængden af bilerne på vejene afgøre, om farten kan sættes ned, en vej laves til gågade eller en vej beplantes af hensyn til klimaet. Og det falder langt fra i god jord hos KL og flere kommuner, som er gået til kamp for at få ændringerne taget af bordet.
– Det indskrænker kommunernes mulighed for at lave konkrete vurderinger af, hvad der er behov for. Kommunerne kan i dag sænke hastigheden på en vej nær en skole af trafiksikkerhedsmæssige årsager. Eller de kan vælge at plante træer ved en vej for at skabe en oase i et område og hjælpe klimaet. Men det går vi væk fra med det her, siger Johannes Lundsfryd (S), der er formand for KL’s klima- og miljøudvalg.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her