Gå til hovedindhold
Inklusion
Skole
Børn

Fuld inklusion er ikke utopi: ”Spørgsmålet er, om vi har råd til at lade være”

Alle børn – uanset behov – kan inkluderes i folkeskolen. Det er ingen utopi, og en skole i Los Angeles har vist, hvordan det kan lade sig gøre. På KL’s Børn & Unge Topmøde taler centerchef for center for bedre børneliv på Københavns Professionshøjskole, Janne Hedegaard Hansen, med skolens rektor. Hun håber, at oplægget vil inspirere dem, der lytter med.

Foto: Colourbox

29. 01. 2025 - kl. 12:09
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

Folkeskolen i Danmark skal grundlæggende tilgodese alle børns læring og trivsel. Det betyder også, at børn med særlige behov så vidt muligt ikke skal udskilles til særlige undervisningstilbud, men i stedet – med støtte og hjælpemidler – undervises i samme lokale som deres venner uden særlige behov.

Sådan lyder Undervisningsministeriets korte oprids af ambitionerne og reglerne på området.

Men tal fra Børne- og Undervisningsministeriet fra september viser, at næsten syv procent af alle elever i folkeskolen i skoleåret 2023/24 modtog undervisning i segregerede specialtilbud. Og de seneste fem år er udviklingen kun gået mod mindre inklusion.

Torsdag løber KL’s Børn & Unge Topmøde af stablen i Aalborg. Her kigger blandt andre Janne Hedegaard Hansen, centerchef for center for bedre børneliv på Københavns Professionshøjskole, forbi for at tale om inklusion.

– Vi bliver nødt til at finde andre måder at løse det på, hvis vi gerne vil ændre på den udvikling, der har været de sidste mange år, siger hun.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her