DH-formand: ”Manglende tillid spænder ben for inklusion”
Inddragelse af forældrene er en forudsætning for at lykkes med at inkludere alle børn i folkeskolen. Mistilliden til systemet skal vendes, og så kræver området også investeringer. Sådan lyder det fra Thorkild Olesen, formand for Danske Handicaporganisationer, der torsdag talte på KL’s Børn & Unge Topmøde.
I 1994 skrev Danmark sammen med 91 andre lande under på Salamanca-erklæringen, der grundlæggende betød, at vi forpligtede os til at arbejde for at skabe muligheder og uddannelse for alle.
Danmark skrev under på, at elever, der har særligt uddannelsesmæssige behov, skal have adgang til almindelige skoler, og at de almindelige skoler skal være i stand til at imødekomme deres behov.
– Nu, 30 år senere, må vi konstatere, at vi desværre langt fra er i mål endnu, lød det fra Dorte West (V), medlem af KL’s børne- og undervisningsudvalg og borgmester i Herning Kommune, på scenen til KL’s Børn & Unge Topmøde i Aalborg torsdag.
Et topmøde, der i år har særligt fokus på løsningerne, påpegede Dorte West.
Og der bliver arbejdet på løsninger. Blandt andet i Sammen om Skolen, hvor kommunerne og skolens parter har formuleret en række pejlemærker for, hvordan man bedst understøtter fællesskab i skolen.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her