Når skolerne sættes fri, handler det om at lede – ikke om at styre
Holbæk Kommune har været igennem et frisættelsesforsøg på folkeskoleområdet. Det har givet pote hos både børn, forældre og personale. Om lidt skal friheden udbredes til alle landets kommuner. Og så er det vigtigt, at man som politiker husker, at det handler om at lede frem for at styre, lyder det fra KL’s Christina Krzyrosiak Hansen (S).
Da folkeskoleforligskredsen sidste år blev enige om en ny folkeskoleaftale, var det en aftale, der ville lægge langt mere beslutningskraft ud til kommunerne end hidtil.
Flere kommuner har allerede i en årrække forsøgt sig med noget lignende. De har været frisat for regler og haft mulighed for selv at finde den rigtige vej.
Blandt andet Holbæk Kommune.
Christina Krzyrosiak Hansen (S), borgmester i Holbæk og formand for KL’s børne- og undervisningsudvalg, brugte derfor meget tid på at adressere de muligheder og udfordringer, der følger med, når folkeskoleområdet sættes fri, da hun bød velkommen på KL’s Børn & Unge Topmøde i Aalborg.
– I Holbæk har vi i tre år været en del af et frihedsforsøg. Det har skabt gladere børn, mere tilfredse forældre og mere motiverede lærere, pædagoger og ledere. I starten troede jeg, at når jeg skulle sætte nogen fri, skulle jeg lade dem være. Stoppe dialogen og stoppe med at bestemme over dem, sagde hun og fortsatte:
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her