Gå til hovedindhold
Skole
Inklusion
Børn

OECD: Danske skoler er blandt de bedste – og her er der plads til forbedring

På rigtig mange parametre er det danske skolesystem rigtig godt. Danske elever er både glade og dygtige. Men det er også en dyr skole. Og selvom den er god, er der masser af plads til forbedring, lød det torsdag fra OECD’s Andreas Schelicher på Børn & Unge Topmøde i Aalborg.

Foto: Simon Klein Knudsen

30. 01. 2025 - kl. 18:20
Tekst af Magnus Eg Møller, maem@kl.dk

– Danmark gør det godt på inklusion.

Sådan indledte Andreas Schleicher, Director for Education and Skills i OECD, da han – flankeret af grafer til at understøtte sit statement – trådte på scenen til KL’s Børn & Unge Topmøde torsdag.

– Men det bliver sværere, fortsatte han.

OECD er netop nu i gang med at undersøge, hvordan det går med inklusionen i hele verden. Og når man taler om inklusion, er det vigtigt, at man ikke kun kigger på, hvor godt eleverne klarer sig i det faglige.

– I Singapore er børnene altid nummer ét i pisa-målingerne. De er gode til at læse og regne. Men de er ikke så glade og følelsesmæssigt modstandsdygtige. De ved ikke, hvordan de skal organisere deres liv udenfor skolen, lød det fra Andreas Schleicher.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her