Valget handler om mere end parkering: Ny kampagne vil aktivere socialt udsatte vælgere
Socialt udsatte benytter sig i mindre grad af muligheden for at stemme. En ny kampagne vil ved at gøre opmærksom på alt det vigtige, der foregår i kommunerne, få brugere af landets væresteder ned i stemmeboksen den 18. november – eller vise dem, hvad det er, de siger nej til, hvis de ikke stemmer.
Det er plakater som denne, der er blevet udleveret til 170 væresteder. Foto: Magnus Eg Møller
Udsatte borgere stemmer i mindre grad end mange andre, og det skal der gøres noget ved. Det mener NGO’en SydhavnsCompagniet, der sammen med Landsforeningen af Væresteder og politikudviklere fra Public Futures – og med støtte fra TrygFonden – har taget sagen i egen hånd og skabt en kampagne, der skal få borgere i socialt udsatte positioner, der kommer på landets væresteder, aktiveret til valget.
For de beslutninger, der træffes i kommunerne, handler om mange af de ting, der betyder allermest i de udsatte borgeres hverdag: om billige boliger, forebyggelse, midler til væresteder og tildeling af førtidspension.
– Afsættet er, at kommunalvalget er enormt vigtigt for de her mennesker. Det er også langt vigtigere end et folketingsvalg. Men blandt socialt udsatte stemmer markant færre end i den øvrige befolkning, siger Steen Svendsen fra Public Futures, der fortsætter:
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her