Snaps, reels og stories – eller ingen af delene: Sådan bruger fire kandidater sociale medier i valgkampen
Næsten alle KV25-kandidater har sociale medier med i valgværktøjskassen. Nogle har værktøjskassen fuld, mens andre nøjes med de velkendte platforme. Og så er der dem, der holder sig langt væk fra dem alle. Danske Kommuner har talt med fire kandidater om, hvordan de bruger sociale medier i deres valgkamp.
Foto: Colourbox
Med mindre end en uge til valget støder du formentlig ofte på kandidater på gader og stræder. Men kandidaterne fører ikke kun valgkamp ude i ”den virkelige verden”. Valgkampen er i den grad også i gang på de sociale medier.
I en rundspørge, som Danske Kommuner og Momentum har gennemført blandt de siddende byrådsmedlemmer, der genopstiller til årets kommunalvalg, svarede 97 procent, at de vil bruge Facebook i valgkampen, mens 55 procent vil bruge Instagram, og knap en tredjedel af kandidaterne benytter LinkedIn.
For Susan Gyldenkilde, der stiller op for Socialdemokratiet i Horsens, er de sociale medier helt og aldeles nødvendige. Hendes parti – og en række andre partier i kommunen – har nemlig besluttet sig for ikke at bruge valgplakater.
– Vi kan så småt konstatere, at der er nogle af dem, vi taler med, der faktisk ikke er klar over, at der er valg. Det er derfor, jeg massivt vil bruge mine sociale medier. Så kom der selvfølgelig en streg i regningen i forhold til den EU-forordning, der betyder, at vi ikke længere må annoncere med politisk indhold. Så må man prøve at sno sig for at få sine budskaber ud og gøre, hvad man kan, for at få algoritmerne til at arbejde for sig, siger hun.
Hun havde inden valget tænkt sig at bruge både TikTok og Bluesky, men det er – ud over en smule aktivitet på LinkedIn – indtil videre primært blevet til de såkaldte reels på Facebook og Instagram.
– Det kan være små videooptagelser, hvor jeg lægger stemme til. Reels er sådan en hurtig, lille, levende historie, og hvor ”stories” kun er for sine følgere, kan man med reels nå ud til så mange ikke-følgere som muligt, siger hun.
Som formand for kommunens ældre- og handicapudvalg går Susan Gyldenkilde til valg for gode forhold for de ældre. Det afspejles også i kommunikationen på sociale medier.
– Jeg tænker meget over, hvilke ord jeg bruger, og jeg tænker også meget over, hvilke hashtags, jeg bruger på Instagram. Det er tags som ældrepleje, ældresagen og ældre. Vi har i vores valgprogram, at vi vil have ugentlig rengøring, så det er ord, der knytter sig til det.
Befriende at være fri
Hvor de sociale medier er et must i valgkampen i Horsens, har Jørgen Ivar Bruus Mikkelsen, der stiller op for Venstre i Syddjurs Kommune en helt anden tilgang. Nok kunne han nå ud til nogle flere mennesker, hvis han også brugte sociale medier. Men han har valgt helt at lade være – både til årets valg og de to foregående, hvor han er stillet op og blevet valgt.
– Perifært har jeg været omkring LinkedIn, men det var ganske passivt, og jeg har simpelthen ikke en profil på hverken Instagram eller Facebook. Det handler ikke kun om valgkampen, men om et personligt valg om, hvad jeg vil bruge min tid på. Og når jeg taler med andre, synes jeg, det virker befriende at være fri for de sociale medier, siger han og fortsætter:
– Lige præcis i valgkampen mister jeg selvfølgelig også noget, og det har jeg haft mange overvejelser omkring. Første gang, jeg stillede op, fik jeg at vide, at man ikke blev valgt uden at være på de sociale medier. Det kom der måske lidt en trodsreaktion ud af. Og det kunne man jo altså godt.
Fravalget af de sociale medier bunder i debatten, der finder sted derinde. Det er ikke en debat, Jørgen Ivar Bruus Mikkelsen ønsker at deltage i. Indimellem betyder hans fravær, at nogle dagsordner tager et døgn længere om at nå frem til ham, end det gør til andre, men til gengæld oplever han, at meget af støjen bliver sorteret fra, fortæller han.
– Og så opfordrer jeg folk til, at de meget gerne må ringe og maile til mig, og det er der mange, der gør. Når de gør det, oplever jeg, at det, der kommer, er markant mere reflekteret, siger Jørgen Ivar Bruus Mikkelsen.
I valgkampen bruger han i stedet for sociale medier tid på at komme ud til folk og fortælle om, hvad han mener, også selvom det blot er små forsamlinger.
– Det kaster noget af sig. Men det er klart, at den multiplikationsfaktor, der er i at være på sociale medier, den mangler jeg, siger han og fortsætter:
– Og så har jeg simpelthen sagt til mig selv, at det er okay, hvis jeg ikke bliver valgt. Hvis man kan overbevise sig selv om det, er der mange ting, der bliver meget nemmere og mere naturligt. Også i det politiske arbejde, der ligger mellem valgene.
TikTok by proxy
Rene Brinch Pedersen (S), der stiller op i Faaborg-Midtfyn Kommune, holder sig til det, han kender, og som han har brugt i tidligere valgkampe: Facebook og Instagram.
Men han har også en tilstedeværelse på TikTok. Her deler hans døtre nogle af de ting, han lægger op på andre kanaler.
– Men jeg tænker, at de vælgere, jeg har på Facebook, er dem, jeg fanger mest. Jeg lægger opslag ud engang imellem for at orientere folk om, hvad jeg har lavet, og jeg har også lavet en lille valgsang og sådan noget. Den er stukket fuldstændigt af i forhold til meget andet, jeg har slået op, fortæller han.
– Men jeg er mere ude på gaderne, end jeg er på de sociale medier. Jeg tror, at det, der virker bedst, er, når jeg er ude at tale med folk. Så for mig handler de sociale medier mest bare om også at blive set der engang imellem, fortsætter han.
Han har ingen opskrift på det gode opslag. I stedet prøver han sig frem. Og så gør han det med måde.
– Jeg har nogle modkandidater, der smækker noget op flere gange om dagen, og jeg kan forstå, at der er folk her i området, der er ved at være trætte af det. Det handler om at have den rette balance, så man ikke overdynger folk med valgmateriale i de her intense 3-4 uger, siger Rene Brinch Pedersen.
Og hvor hovedindsatsen lægges på gader og stræder, er indsatsen på sociale medier for Rene Brinch Pedersen blot et ekstra værktøj.
– Dem, der kender mig, ved i forvejen, hvad jeg står for. Men jeg tror, jeg har mulighed for at rykke nogle stykker, siger han.
Familien virker – opslag stikker helt af
I Danske Kommuners rundspørge svarede tre procent af kandidaterne, at de ville bruge Snapchat i deres valgkamp. For nylig talte Danske Kommuner med Benjamin Rud Elberth, ekspert i kommunikation på sociale medier og direktør i Elberth Kommunikation, om de forskellige mediers potentialer og faldgruber.
Her kaldte han Snapchat for en svær platform at bedrive kampagne på, fordi platformen i høj grad bruges til en-til-en-kommunikation.
– Derfor er det måske også meget fint, at det kun er tre procent, der har en idé om, at de kan bruge det til noget. Og det vil nok være nogle typer, der måske allerede har knækket koden, og som i forvejen bruger Snapchat, lød det fra Benjamin Rud Elberth.
En af dem, der bruger Snapchat i valgkampen, er Det Konservative Folkepartis Maj-Britt Hartvig, der stiller op i Høje-Taastrup – og som i øvrigt blev undervist af Benjamin Rud Elberth ved sidste kommunalvalg sammen med hendes konservative medkandidater.
– Jeg kan ikke forstå, hvorfor der ikke er flere, der bruger Snapchat, siger hun.
Hun hoppede som så mange andre på Facebook omkring 2007, men siden har hun oplevet platformen skifte karakter.
– Nu er det mest os ”gamle”, der bruger det. De unge bruger jo andre medier. For eksempel Snapchat. Jeg blev nysgerrig på Snapchat, og jeg synes, det er lidt skægt, at det er øjebliksbilleder, man sender afsted, og så forsvinder det. Jeg bruger det til at vise, at jeg kommer rundt til forskellige steder. Jeg synes, det er spændende, fortæller Maj-Britt Hartvig.
Sociale medier fylder meget i Maj-Britt Hartvigs kampagne. Udover at være på Snapchat og Facebook, bruger hun også mange kræfter på instagram. Og opslagene får virkelig momentum, når hun bruger sin familie – heriblandt hendes datter, der også er kandidat til kommunalvalget.
– Jeg lavede et opslag, hvor jeg præsenterede min datters kandidatur og viste, at vi nu ikke bare er sammen om sport, men også om det her. Jeg har også lavet et reel, hvor jeg besøger min far og laver færøsk mad. Det har fået relativt mange både visninger og likes. Opslagene stikker ofte helt af, når jeg bruger min familie. På den gode måde, siger hun og fortsætter:
– Nogle gange får jeg også hug derinde. Men hvem gør ikke det.