Ny aftale vil gøre op med ”naivt” blik på digitale værktøjer i skolen
Forældre og elever skal hjælpes til at lave kollektive aftaler om digitale fællesskaber, og kommuner, skoler og fritidstilbud skal have særligt fokus på utilsigtede konsekvenser ved digitalisering. Det er blandt målsætningerne i en ny aftale mellem regeringen, KL og en lang række partnere på skoleområdet.
Foto: Colourbox
Børn og unges hverdag i skolen og fritidslivet er tæt forbundet med deres digitale liv. Det digitale spiller en stor rolle for både læring og trivsel, men de senere år er der kommet et større fokus på, at den øgede digitalisering også kan medføre utilsigtede konsekvenser.
En del kommuner, skoler og fritidstilbud er allerede begyndt at tage aktiv stilling til rammerne for børns digitale liv, ligesom et flertal i Folketinget for nylig har indgået en aftale om mobilfrie folkeskoler og fritidstilbud.
I kølvandet på det er der nu blevet etableret et omfattende partnerskab, som frem mod 2030 skal arbejde målrettet for lokalt at skabe gode og trygge rammer for børn og unges digitale liv.
– Vi har i alt for lang tid haft et ensidigt positivt blik på digitale værktøjer, grænsende til det naive. Heldigvis er
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her