Nu mødes kulturministeren med EU-kommissær: Vil have ændret nye regler for politiske annoncer
Det danske kommunalvalg må ikke ende som prøvekanin. Kulturministeren vil derfor have EU til at ændre ny forordning inden efterårets valgkamp.
Et bureaukratisk monster kalder kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) ny EU-forordning om politiske annoncer. Foto: Nana Reimers
Det kom som noget af en bombe for de fleste lokale kandidater, da Google og Meta meldte ud, at de ikke længere vil lægge platforme til politiske annoncer på grund af en ny EU forordning.
I sidste uge kom brancheorganisationen Danske Medier så med den dystre melding, at der er så mange uafklarede forhold, at de heller ikke kan anbefale deres medlemmer at bringe politiske annoncer digitalt.
Udviklingen har mildt sagt ikke fået rosende ord med på vejen fra kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M), der mener, at de nye EU-regler er et stort benspænd for de mange politikere, der arbejder for demokratiet.
– EU har desværre fået skabt et bureaukratisk monster med regler, som er umulige at arbejde med i praksis. Det betyder, at reglerne, der egentlig skulle beskytte vores demokrati, nu ender med at have den modsatte effekt. I Danmark er vi endt med at blive prøvekaniner, da vi lige om lidt står over for et kommunal- og regionrådsvalg. Men jeg er sikker på, at mine europæiske kollegaer også snart vil få øjnene op for problemerne, siger Jakob Engel-Schmidt i et skriftligt svar til Danske Kommuner.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her