Stop for annoncering har tvunget over halvdelen af kandidaterne til kommunalvalg til at lægge ny strategi
Det er et benspænd af de større for mange kandidater til kommunalvalget, at det ikke bliver muligt at annoncere på Metas platforme og flere danske mediers hjemmesider op til kommunalvalget. Det kan også gøre debatten på de sociale medier hårdere op til valget, advarer kandidat.
Foto: Colourbox
– Det er lidt som om, at jeg har brugt 500 timer på at øve at sparke hjørnespark, og så ændrer de reglerne i fodbold, så hjørnespark ikke er tilladt længere.
Sådan siger Aleksander Myrhøj (SF), der sidder i byrådet i Norddjurs, og netop nu igen kæmper om vælgernes gunst op til kommunalvalget i november.
For han har brugt år på at forfine sin strategi på sociale medier for at nå ud så præcist som muligt og til så mange som muligt i valgkampen. Men mulighederne er blevet noget begrænsede på grund af en ny EU-forordning om gennemsigtighed og målretning af politisk reklame. Forordningen har nemlig fået Google, Meta, som står bag Facebook og Instagram, og flere danske medier til fra den 10. oktober at fjerne muligheden for, at politikere kan annoncere.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her