Økonomi

Byrådene skal skaffe sig luft i budgetterne

De nyvalgte kommunalpolitikere skal i disse måneder udstikke rammerne for deres fireårige virke. Det kræver benhårde økonomiske prioriteringer fra begyndelsen, lyder det fra økonomiske eksperter og eksborgmestre.

Illustration: Colourbox
11. 01. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Rudi Holm

En af de første og vigtigste opgaver for landets 98 nytiltrådte kommunalbestyrelser bliver at skaffe sig et økonomisk råderum. Det er helt nødvendigt for at få gennemført den politik, man ønsker de kommende år, lyder det fra både økonomiske eksperter og fra garvede eksborgmestre.

– Som situationen har været de senere år og formentlig også bliver fremover, er det helt afgørende, at de nyvalgte kommunalbestyrelser fra starten sætter nogle klare økonomiske pejlemærker for udviklingen de kommende fire år. De skal finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre for at sikre, at der er det nødvendige økonomiske og politiske råderum til at realisere de ønsker, de har, og som de måske er gået til valg på, siger cheføkonom i KL, Morten Mandøe.