Uddannelse

Der er brug for os i bestyrelserne

En række kommunalpolitikere sidder i bestyrelserne for selskaber i forsyningssektoren. Der er brug for det, vi kommer med fra kommunerne. De politikere, der sidder i bestyrelserne, kan deres kram, siger borgmester Erik Nielsen (S), Rødovre Kommune.

Foto: Colourbox
25. 01. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Tom Ekeroth

Rødovres borgmester Erik Nielsen (S) er netop stoppet som bestyrelsesmedlem i Vestforbrænding. Med 20 år i bestyrelsen er han en af de mest erfarne politikere, når det drejer sig om at sidde i bestyrelsen for et forsyningsselskab. Han er overbevist om, at der er brug for det, man kommer med fra sin kommune:

– Mange af dem, der sidder i bestyrelser, har været i kommunalpolitik i en del år, en del er borgmestre. Det at være borgmester er jo både at være på kommandobroen og i maskinrummet, og det er godt at bringe med ind i bestyrelserne. Man har et godt blik for, hvordan virksomheden skal køre, uden at man skal være pernittengryn. De har jo dygtige folk ansat, men man skal kunne udfordre dem, og det kan man, når man har været med i kommunalpolitik i mange år. Man er blevet god til at gennemskue, om man har været paletten rundt, når man bliver forelagt en sag, siger Erik Nielsen.