Byudvikling
Økonomi

Historisk by-projekt sat på pause

37 millioner kroner til advokater og konsulenter, en samlet regning på 387 millioner kroner og et hul på 163 millioner kroner. Det er tre hidtidige nøgletal fra byudviklingsprojektet Vinge i Frederikssund Kommune, der har ramt et alvorligt bump på vejen.

Illustration: Henning Larsen Arkitekter og Tredje Natur
25. 01. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen

Frederikssund Kommune var lige kommet om på den anden side af kommunalvalget, da den genvalgte borgmester John Schmidt Andersens (V) forvaltning kunne præsentere et omfattende sparekatalog for byrådet.

– Idet aftalen om Vinge Centrum ikke er faldet endeligt på plads, er der manglende indtægter for salg af byggeretter på 163 millioner kroner i kommunens budget for 2017, lød den nøgterne besked på kommunens hjemmeside den 15. december, to dage efter historien var opsnappet af DR København og Frederiksborg Amtsavis.