Unge
Forebyggelse
Sundhed

Island har stoppet de unges druk

Udgangsforbud om aftenen, betalte fritidsaktiviteter og mere tid sammen med forældrene. Sådan fik Island fik bugt med ungdommens vilde druk og massive rygning.

For få år siden røg og drak de unge på Island næsten lige så meget som de danske unge. I dag er de islandske unge de sundeste i Europa, mens de danske unge stadig har den kedelige førsteplads, som de unge, der drikker mest i Europa.
25. 01. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Det kan lade sig gøre at stoppe unges massive alkoholforbrug, hvis politikerne virkelig vil og har modet. Det har de bevist på Island. På blot to årtier har en målrettet forebyggelse rykket øens unge fra en placering blandt de mest fordrukne og rygende teenagere til at toppe listen som Europas sundeste unge.

Opskriften på succesen er et udgangsforbud, der betyder, at unge ikke må færdes ude efter klokken 22. Et fritidspas som giver alle børn og unge 3.200 danske kroner om året til fritidsaktiviteter. Og ikke mindst engagerede forældre som tilbringer mere tid sammen med deres teenagere.