Byråd
Navne

Nu skal Stevns være kendt for andet end uro

Anette Mortensens første rigtige arbejdsdag som borgmester er på mere end 12 timer. Men borgmesteren er i forvejen vant til en hverdag med flydende arbejdstider, og der er meget, hun vil nå i de kommende fire år. Blandt andet skal Stevns herligheder også helst være kendt af andre end Unesco.

25. 01. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

Rotary i Stevns har tradition for at invitere en nyvalgt borgmester til sit første møde i det nye år. Den tradition har Anette Mortensen (V) tænkt sig at respektere, og klokken er 18.30, da hun træder ind i det hyggelige lavloftede lokale på Hotel Stevns midt i Store Heddinge. Her er et halvhundrede Rotary-folk – klart flest mænd og flest Venstrefolk – i gang med at spise middag. Der dufter godt og krydret af kinesisk mad, og der er både plads og tallerken klar til borgmesteren.

Det er borgmesterens første rigtige arbejdsdag. Hun har været på siden klokken 8.15 i morges, hvor der var nytårskur for rådhuspersonalet. Resten af dagens program har været uden pauser. Et smut ude i storm og regn til Store Heddinge Skole for at få en orientering om solcelle-belysning og rullende skolestart. En hurtig tur til mekanikeren et par kilometer uden for byen, hvor borgmesteren låner en bil, mens hendes egen er til reparation. Tilbage på rådhuset er der et par stykker smørrebrød og en orientering om det tværfaglige velfærdsprogram. Til alt held klarer vejret en smule op, da borgmesteren skal på rundvisning ud til Stevns Klint, som er på Unescos liste over verdensarv. Endelig går turen klokken 15 til Region Sjællands hovedkvarter i Sorø, hvor den nye formand har inviteret regionens borgmestre med til nytårskur. Anette Mortensen må bryde op midt i programmet for at nå tilbage til Rotary.