Affald & genbrug

Kompleks opgave at ensrette affaldssystemer

Kommunerne skal i løbet af få år ensarte deres affaldsindsamling og viderebehandling. Men det er ikke nogen let opgave, lyder meldingerne fra såvel kommuner som dem, der skal diktere rammerne.

22. 02. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Rudi Holm

Uanset om dine skraldespande står i Tønder, Tølløse eller Tørring, kan de i fremtiden komme til at se ret ens ud. Og det samme kan den måde dit affald efterfølgende bliver kørt væk og viderebehandlet på.

I det stille har tankerne fra regering­ens forsyningsstrategi fra 2016 om en effektivisering af affaldsindsamlingen af husholdningsaffald nemlig vundet fodfæste i affaldsbranchen. Det indebærer en national ensretning – noget som også regeringens Advisory Board for cirkulær økonomi har anbefalet.