Erhverv

Sælg ikke fiskeriet i Brexit-forhandlinger

Et utal af job og millioner af kroner i fiskeindustrien er på spil, når briterne skal forhandle deres sortie fra EU-fællesskabet. Det får to borgmestre til at sende et opråb af sted til de 27 EU-lande, der skal indgå en udtrædelsesaftale med briterne.

Foto: Jens Christian Top / Ritzau Scanpix
22. 02. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen

Hundredvis af job og hundredvis af millioner kroner risikerer at forsvinde, når eller hvis England og Skotland melder sig ud af EU. Det vil især ramme fire nord- og vestjyske havnebyer, hvor fiskeriet er den altoverskyggende, største industri.

De dystre udsigter, som er beskrevet i en rapport fra Aalborg Universitet, får to borgmestre til at skyde nødblusset af: Fiskeriet må ikke ende som en brik i en politisk studehandel om briternes udtræden af EU, lyder opråbet.