Udsatte

Flere hjemløse i Herning får tag over hovedet

Samtidig med, at antallet af hjemløse er steget på landsplan, har Herning nedbragt antallet af hjemløse med 40 procent. En ny tilgang, hvor en koordineret sagsbehandling og en håndholdt bostøtte er de centrale elementer, har været afgørende.

08. 03. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Hjemløshed er ikke bare et storbyfænomen. Godt nok befinder omkring halvdelen af landets 6.635 hjemløse sig i København og omegnskommunerne. Men faktisk hører 34 procent af de hjemløse til i kommuner uden for de større byer ifølge den seneste optælling fra 2017.

For eksempel har Herning Kommune med omkring 88.000 indbyggere næsten lige så mange hjemløse som Odense, der har over 200.000 indbyggere. En mulig forklaring på det vender vi tilbage til, men ens for begge kommuner er, at de skiller sig positivt ud i hjemløsestatistikken.