Børn

Barnets første 1000 dage er de vigtigste

Borgmester Benedikte Kiær (K) har, siden hun var socialminister, arbejdet for at få viden og forskning i spil på daginstitutionsområdet. Hun er med i Småbørnsalliancen og dermed med til at sætte en mere offensiv dagsorden, som ikke kun handler om mad og åbningstider.

Benedikte Kiær med sin førstefødte, Lauge, 2 år, og ægtefællen Lars Dam. Derudover tæller familien papsønnen Simon. Foto: Nils Meilvang / Ritzau Scanpix
22. 03. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

Det har alt for længe været dansk erhvervslivs kæphest om antallet af lukke dage og åbningstiderne, der har tegnet debatten på daginstitutionsområdet. Nu vil Helsingørs borgmester Benedikte Kiær gerne sætte en dagsorden, der i højere grad skal handle om, hvad der egentlig foregår, mens børnene befinder sig i daginstitutionen.

– Det kan jo ikke være målet, at forældrene skal aflevere børn så tidligt som muligt og hente så sent som muligt, for at de selv kan være på arbejdsmarkedet. For det er ikke godt for børn. De skal også være sammen med deres forældre. Jeg siger jo, vi skal ud på arbejdsmarkedet, og netop derfor er det vigtigt, at vi ikke afleverer vores guldklumper i en sort boks. Vi skal vide, hvad der foregår, og det skal være af høj kvalitet. Og den debat er heldigvis på vej, siger hun.