KL

KL’s medlemmer savner indflydelse

Det er svært at få indflydelse på beslutningerne i KL. Det mener 4 ud af 10 af de menige medlemmer i KL ifølge en undersøgelse foretaget af Nyhedsmagasinet Danske Kommuner. Vi skal passe på, at KL ikke bliver en borgmesterklub, siger formandsparret.

Illustration: Karen Linnet Olesen og Barbara Clemmensen
22. 03. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen

Det er ikke nemt at finde KL’s formand og næstformand i Aalborg Kongres og Kultur Center. Man skal op ad en trappe, så lidt til højre, op på et repos, og så op ad et par trapper mere. Og så skal man lige lidt ned ad en gang og ind gennem et lokale. Så står man i et af de mange mødelokaler i Aalborg Kongres Center, hvor den nyvalgte KL-formand, Jacob Bundsgaard (S), og den lige så nyvalgte næstformand, Martin Damm (V), skal svare på, hvad de tænker om, at 4 ud af 10 af KL’s menige medlemmer mener, at det er svært at få indflydelse på beslutningerne i KL. Den snørklede vej til toppen af KL vender vi tilbage til.

En spørgeskemaundersøgelse, som Nyhedsmagasinet Danske Kommuner har foretaget blandt KL’s medlemmer – kommunalbestyrelsesmedlemmerne – viser nemlig, at mange af dem mener, at det er svært eller meget svært at få indflydelse på beslutningerne i KL.