Sundhed
Velfærd

Alle har krav på god behandling

Danmark er et lille og rigt samfund, hvor borgerne skal have samme gode behandling, uanset hvor de bor. Det siger sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V), som med den kommende sundhedsreform vil have kommunerne til at løfte flere sundhedsopgaver med mere ensartet kvalitet.

Sundhedsminister Ellen Trane Nørby vil i løbet af foråret præsentere en sundhedsreform, som skal ændre opgavefordelingen og skabe sammenhæng i det nære sundhedsvæsen. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix
26. 04. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

I fremtiden skal langt flere borgere behandles i hjemmet. Det er en hjørnesten i den sundhedsreform, som regeringen ventes at præsentere senere på foråret. Men skal missionen lykkes, er det, ifølge sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V), bydende nødvendigt, at kommunerne opper sig, så opgaverne løses med samme høje kvalitet i hele landet.

– Vi vil rigtig gerne have kommunerne til at løfte flere sundhedsopgaver, og vores ambition er, at det skal gøres lige godt over hele landet. Der bor danskere, som betaler skat i hele Danmark. De skal have en god behandling, upåagtet hvor de bor, siger Ellen Trane Nørby.