Kajen skal ikke give kassen
Et oplæg til ny havnelov peger på, at havnene skal være aktieselskaber. Det kan betyde, at kommunerne mister muligheder for at føre en aktiv lokal erhvervspolitik, og kommunerne frygter, at ministeren ikke forstår, at havne handler om infrastruktur og ikke om forretning.
Danmark har mange havne, og de er stort set alle ejet af kommunerne. Men når kommunerne fra 2009 og frem til 2020 investerer omkring en milliard kroner om året i deres i alt 80 erhvervshavne, er det så en overinvestering? Forsømmer kommunerne at markedsteste investeringerne, og skulle man i højere grad have en national prioritering af enkelte erhvervshavne?
Det var nogle af de provokerende spørgsmål, som Morten Thorball, direktør og Partner i Struensee & Co., stillede, da han præsenterede en analyse af de danske erhvervshavne på en konference i Esbjerg for nylig. Konferencen blev afholdt af Danske Havne og var samtidig brancheorganisationens generalforsamling.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her