Sundhed
Psykiatri
Regionalt

Sammen om senge i psykiatrien

Psykiatrihuse kan være en fremtidig model for en bedre sammenhæng mellem regionale og kommunale tilbud i psykiatrien. Senest er Region Midtjylland og tre kommuner gået sammen om et hus i Holstebro med otte sengepladser og fokus på forebyggende tidlig indsats, så man kan forhindre indlæggelser og genindlæggelser.

Her i maj åbner det nye Center for Sundhed i Holstebro. Her får det nye psykiatritilbud en fløj med otte sengepladser, som åbner 1. juni. Illustration: Arkitema Architects
09. 05. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

”Det hænger ikke sammen”. Det er en vending, man tit hører, når man taler med behandlere, brugere, borgere, fagfolk og interesseorganisationer om forhold-ene i psykiatrien.

De refererer til manglende sammenhæng mellem socialpsykiatrien, der ligger hos kommunerne, og behandlingspsykiatrien, der ligger i regionernes regi. Det ene sted hedder det borgere, det andet sted patienter.