Skole

Folkeskolen skal passe til børnenes drømme

Danmarks bedste folkeskole er en skole, hvor bygningerne understøtter læring og trivsel, og det er Fredensborg Kommunes mål at komme derhen i løbet af de næste 12 år. Med en milliard kroner i ryggen skal nogle skoler renoveres, andre skal nybygges og tænkes sammen med bibliotek og svømmehal.

Elever fra 4.B på Kokkedal Skole havde fornøjelsen af at møde borgmesteren, Thomas Lykke Pedersen, der både var med på at klatre og gynge. Foto: Jakob Carlsen
07. 06. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Sasha Reiffenstein Petersen

”Jeg ville ønske, at skolen var en hoppeborg, og så var der også slik overalt, som man kunne spise,” siger en pige. ”Trampoliner på legepladsen”, siger en dreng. Klassehunde man kunne kæle med i timerne og få med hjem og have for evigt. At larmen kunne fjernes bare ved at sige ”ssshh”. En skole, hvor man kan prøve og røre ting i stedet for bare at læse om det.

Sådan lyder svaret på fremtidens folkeskole fra Fredensborg Kommunes 1. klasse-elever i filmen Børnedrømme, som bliver vist på åbningskonferencen Fremtidens Folkeskoler.