Mistrivsel
Psykiatri
Børn

Hvad gør man, når angsten tager over?

Flere børn og unge får angst. Det går ud over skolegangen. Odense Kommune har lavet en skole for unge i udskolingen med angst, der samarbejder med Børne- og Ungdomspsykiatrien i Region Syddanmark.

I ottende klasse gik det helt galt for Hanna. Angsten tog over, og hun var ikke i skole i et helt år. Foto: Hung Tien Vu
07. 06. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Hanna ligner til forveksling en helt almindelig blond teenagepige. Men sådan følte hun sig absolut ikke. Ifølge egne ord har hun aldrig været glad for at gå i skole. Men da det kom til syvende klasse,  gik det helt galt. Den sociale angst tog helt og aldeles over.

– Jeg var nervøs og prøvede på alle måder at undgå opmærksomhed. Jeg kunne sidde hele timen og tænke på, hvornår jeg skulle rejse mig og hente en bog, så det gav mindst mulig opmærksomhed. Frikvartererne var endnu værre. Så skulle jeg selv finde på noget. Jeg sad mest alene med høretelefoner på, fortæller Hanna, der nu er 16 år.