Byråd

Stridende politikere tørner sammen i retten

Fejden i Slagelse har over sommeren taget et trin op ad konflikttrappen. Mindretalsgruppen Venstre, Dansk Folkeparti og Radikale har indleveret en stævning mod kommunen. Den skal erklære et smalt flertals omkonstituering, der kostede mindretalsgruppen fem udvalgsformandsposter, for ugyldig.

Venstremanden Knud Vincents (t.v.) står sammen med resten af oppositionen bag en stævning af den socialdemokratiske borgmester, John Dyrby Paulsen, (nummer to fra venstre). Foto: Mogens Schelde
16. 08. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen

De stridende parter i Slagelse Byråd skal nu mødes i retten. Det er konsekvensen af et smalt flertals beslutning om at ændre styrelsesvedtægt­en og udvalgsstrukturen. Beslutningen betød, at fem udvalgsformænd blev sat fra bestillingen, og den manøvre var ikke sagligt begrundet, mener de tre partier, der mistede deres poster.

Derfor har mindretallet stævnet kommunen, og retten skal nu afgøre, om ændringen af styrelsesvedtægten, der blev begrundet med snitfladeproblemer i udvalgsarbejdet, var ugyldig.