Arbejdsmarked
Beskæftigelse

De ledige har brug for trænere, ikke fysioterapeuter

Hjørring tager udgangspunkt i den lediges behov frem for lovgivning, og kommunen er blevet Danmarksberømt for at investere millioner i en rehabiliterende arbejdsindsats. Det virker, og succesen hviler blandt andet på en knivskarp rollefordeling mellem politikerne og administrationen.

Foto: Lars Horn / Baghuset
16. 08. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

I marts afskedigede Hjørring Kommune seks fysioterapeuter og ansatte i stedet seks ergoterapeuter og idrætslærere. Baggrunden var, at kommunens succesfulde beskæftigelsesindsats var i en fase, hvor der nu var mere brug for træning end for behandling.

Hele denne øvelse gav genlyd både på Facebook og i lokalsamfundet, og den ansvarlige politiker, udvalgsformand for arbejdsmarked og uddannelse Thomas Klimek (S), har endnu reaktionen i frisk erindring.