Arbejdsmarked
Udland
Valg

Dem de andre ikke vil lege med

I Jimmie Åkessons hjemby i Blekinge står Sverigedemokraterna stærkt. Hans kæreste, Louise Erixon, er lokal frontfigur og tror på yderligere fremgang, magt og indflyd­else. Hun taler venskab­et med Moderaternas leder, Kith Mårtensson, op, men den borgerlige politiker er lunken. ”Rumsrena” det er SD ikke, mener den socialdemokratiske borgmester.

- Det gængse billede har været, at det er en fredelig by. Men sådan er virkeligheden ikke længere. Vi er begyndt at ligne andre kommuner med bandekriminalitet og vold, siger Louise Erixon, spidskandidat for Sverigedemokraterna i Sölvesborg. Foto: TKN
30. 08. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm og Jon Kirketerp Jørgensen

Alt ånder tilsyneladende fred og ro på gågaden i Sölvesborg i Blekinge denne formiddag. Et par af kommunens mange seniorer slikker formiddagssol på bænken foran optikeren, mens andre drikker kaffe og spiser kanelboller på torvets konditori.

Men der er slanger i Paradis. I hvert fald hvis man skal tro Sverigedemokraternas lokalpolitikere, der denne dag i august præsenterer deres valgmanifest på en pressekonference i partiets lokaler på Järnvägsgatan i centrum af byen. Der er godt tre uger til valget til Riksdagen, kommunerne og Landsting søndag 9. september.