Miljø

Økologi er godt for profit og politik

Økologi er ikke længere en værdikamp, men en fælles sag. En god forretning og bæredygtighedspolitik går hånd i hånd, når Økologisk Landsforening, kommunen og den lokale landboforening i fællesskab tilbyder landmænd et gratis omlægningstjek.

Aalborg Kommunes landmænd er godt med på den økologiske bølge. Til puljen til omlægning til økologi på 33.600 hektar i 2018 kom der ansøgninger på 1.964 hektar fra Aalborg. Foto: Jakob Dall / Ritzau Scanpix
27. 09. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Go’daw, vi har et godt tilbud til dig! I 30 kommuner går man sammen med Økologisk Landsforening om at tilbyde landmænd et gratis øko-omlægningstjek. Det kunne næsten lyde som en hvervekampagne:

”Cirka 10 procent af danskernes fødevarer er økologiske – verdens højeste andel – og efterspørgslen er gennem en årrække vokset så kraftigt, at der er stor mangel på en lang række økologiske råvarer. I de senere år har et rekordantal landmænd lagt om til økologi, men der er brug for endnu flere.”