Svært at fjerne gakkede regler

Regeringens nye afbureaukratiseringsreform møder skepsis i kommunerne. Der skal mere gennemgribende forandringer til, hvis papirbøvlet skal fjernes, lyder det.

Illustration: Jørn Villumsen
27. 09. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Rudi Holm

I 2016 tog Greve Kommune et livtag med, hvad den kaldte for gakkede regler. Kommunens medarbejdere blev bedt om at indberette og pege på lovgivning, som var meningsløs og spild af tid.

Initiativet førte til, at Greve Kommune fik fjernet noget af det interne bureaukrati, og i maj samme år sendte kommunens borgmester Pernille Beckmann (V) på opfordring af Lars Løkke Rasmussen (V) et brev til statsministeren indeholdende en liste med en række forslag til at fjerne statsligt bøvl og bureaukrati.