Økonomi

Danske Bank-skandale får kommuner til at overveje bankskifte

54 kommuner er kunder i Danske Bank, og de følger hvidvasksagen tæt. Flere er klar til at skifte pengeinstitut, hvis banken dømmes for medvirken til hvidvask.

11. 10. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Rudi Holm

Hvidvaskskandalen i Danske Bank får en stor del af landets kommuner til at overveje deres kundeforhold i banken. Det viser en undersøgelse, som Nyhedsmagasin­et Danske Kommuner har foretaget blandt de 54 kommuner, der har Danske Bank som bankforbindelse.

Tre ud af fem kommuner har drøftet eller skal drøfte de fremtidige kunderelationer til banken i byrådet eller økonomiudvalget. Endnu har ingen kommuner truffet beslutning om at forlade banken, men sagen følges nøje i kommunerne, fortæller en række borgmestre.