Sundhed

Efterlad ikke børn og blodprøver i bilen

Kommunale sygeplejersker tjekker infektionstal og blodprocenter som aldrig før. For at sikre en høj kvalitet af prøverne har Struer og Holstebro kommuner indgået et tæt samarbejde med sygehusets bioanalytikere.

En gang om måneden henter Ulla Saaby Steffensen laboratorieudstyret ude hos kommunerne og tager det med op på hospitalet til kontrol. Foto: Astrid Dalum
11. 10. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Temperaturfølsomt måleudstyr og blodprøver, der ligger og rasler rundt i en 30 grader varm bil hele dagen, er ikke det optimale udgangspunkt for et korrekt prøvesvar. Det har Holstebro og Struer kommuner måttet sande, efter de har haft besøg af sygehusets bioanalytikere, som har tjekket arbejdsgange og udstyr, når de kommunale akutsygeplejersker tager blodprøver på syge borgere i eget hjem.

– Det er jo helt forfærdeligt at tænke på, at vi bare kørte rundt med udstyr og prøver i en 30 grader varm bil. Vi ved godt, at man ikke må efterlade børn og dyr i bilen, men det gælder altså også vores måleudstyr, som er temperaturfølsomt. Vores arbejde er jo nyttesløst, hvis vi ikke kan regne med de målinger, vi tager, siger Grethe K. Pedersen, akutsygeplejerske i Holstebro.