Arbejdsmarked

Hundelorten er taget af bordet

Sagsbehandlere på jobcenteret på Lærkevej i Københavns Nordvestkvarter er gået fra at have 225 sager til 50 som led i et toårigt forsøg. Arbejdsglæden er tilbage, fordi de føler, at de nu kan udrette noget med gruppen af tunge ledige, der har siddet fast i systemet i mange år. Spørgsmålet er om det er fremtidens model.

Der er kommet gang i sagerne med forsøget, mener sagsbehandlerne Cecilie Stæhr Rasmussen (t.v.), Birgit Graack og afdelingschef Mette Landbo (t.h.). Foto: Jakob Carlsen
11. 10. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Det er nye tider på Jobcenteret på Lærkevej. I hvert fald i afdelingen Job og Indsats 6, hvor man arbejder med den gruppe ledige, som man siger har andre problemer end ledighed.

De nye arbejdsmetoder, som er en del af et toårigt forsøg, betyder blandt andet, at sagsbehandlerne selv kan planlægge deres arbejdsdag. Det betyder for eksempel, at borgeren møder samme sagsbehandler hver gang. Hvor usædvanligt det er i forhold til den tidligere praksis, illustrerer sagsbehandler Cecilie Stæhr Rasmussen med en lille historie fra den nye hverdag.