Arbejdsmarked

Presset fra borgere fik politikerne til at sadle om

Københavns Kommune har sadlet om på beskæftigelsesområdet. Der tildeles flere førtidspensioner, der laves forsøg med nye former for sagsbehandling, og i budgettet for 2019 er der afsat 75 millioner til generelt at nedbringe antallet af sager, som sagsbehandlerne sidder med.

11. 10. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Den nye kurs på beskæftigelsesområdet i København er blevet sat, efter at Cecilia Lonning-Skovgaard (V) indtog posten som beskæftigelsesborgmester i januar.

– Årsagen til kursskiftet var noget af den kritik, der begyndte at rejse sig i sommeren 2017 med demonstrationer og borgerprotester. Det, sammenholdt med statistikker, der viste at Københavns Kommune lå højt med hensyn til antallet af sager, den enkelte sagsbehandler sad med sammenlignet med andre kommuner, gjorde udslaget, forklarer Cecilia Lonning-Skovgaard.