Klima
Teknik

Regeringen sparker en åben dør ind

Kommuner melder sig klar til at udfylde deres roller i regeringens nye klimaudspil. Flere havde dog håbet på et højere ambitionsniveau.

25. 10. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Rudi Holm

Landets største kommuner får betydningsfulde roller, når regeringens nye klimaudspil ”Sammen om en grønnere fremtid”, skal rulles ud. Planen omfatter 38 initiativer og indebærer blandt andet, at de største danske byer kan stille skrappere miljøkrav til busser, lastbiler og varebiler. De er også udset til at gøre det lettere og smidigere at være elbilejer.

I flere af de store kommuner er de politisk øverst ansvarlige dog skuffede over ambitionsniveauet i regeringsplanerne.