Ordentlighed kommer til at fylde mere

Lovlydighed er et minimumskrav, men ordentlighed på alle mulige områder fra miljø til arbejdsmiljø kommer til at fylde mere og mere, hvis man vil handle med kommunerne, siger Signe Lynggaard Madsen, administrerende direktør for SKI.

Foto: Ulrik Jantzen
08. 11. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Tom Ekeroth

Barren hæves på alle områder fra miljø til arbejdsmiljø, hvis man vil handle med kommunerne gennem SKI. Kravet om ordentlighed vokser og vokser. Og begår firmaerne forbrydelser, er konsekvenserne benhårde. SKI’s administrerende direktør Signe Lynggaard Madsen:

– Det er selvfølgelig et minimumskrav at være lovlydig, men jeg er ikke i tvivl om, at ordentlighed kommer til at fylde mere og mere som krav til de firmaer, der vil handle med kommunerne. Vi ser det med overenskomster: Det er jo ikke et lovkrav, men der er rigtig mange kommuner, der gerne vil sikre, at de ansatte hos leverandørerne har ordentlige vilkår. Hos os accepteres priser under overenskomsterne for eksempel ikke. Vi ser det også omkring miljø. Der er ikke noget lovkrav om, at tingene ikke skal være allergifremkaldende, men vi stiller stadig flere og flere krav om, at miljøet skal være i orden, ligesom vi stiller krav om, at der ikke må være børnearbejde helt ude i yderste led af produktionskæden. Så vi ser helt klart, at barren hæves ud over det, der er lovkrav, siger Signe Lynggaard Madsen.