Folketinget
Navne

På fransk visit i Folketinget

To garvede eks-borgmestre har i deres politiske efterår grebet chancen for at gøre en forskel på den landspolitiske scene. De synes begge, at det politiske liv på Borgen er bedre end sit rygte.

Erik Lund (K) og Carsten Kissmeyer (V) har fået tildelt pladser ved siden af hinanden i Folketingssalen. I løbet af den første måned er det dog kun lykkedes dem at være til stede samtidig en enkelt gang. Foto: Jakob Carlsen
22. 11. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Rudi Holm

De blev begge valgt ind i byrådet i 1994. De har begge været borgmestre i en længere årrække. Den ene har siddet i regionsrådet, og den anden gør det for tiden. Her i efteråret har de så kunnet føje endnu en titel på det politiske visitkort, nemlig medlem af Folketinget.

70-årige Erik Lund (K), tidligere borgmester i Allerød, og 65-årige Carsten Kissmeyer (V), tidligere borgmester i Ikast-Brande, har nærmest haft simultane politiske karrierer. Og dét selv om de kommer fra vidt forskellige miljøer. Mens Carsten Kissmeyer nærmest fik politikken ind med modermælken og især blev påvirket af en stærkt politisk engageret far, kommer Erik Lund fra et hjem, hvor der absolut ingen tradition var for at være politisk aktiv.