Udsatte boligområder

Fælden er klappet i Finlandsparken

I de 15 såkaldte hårde ghettoer skal 9.813 almene familieboliger ændres til andre boligformer eller rives ned. 318 af dem ligger i Finlandsparken i Vejle. Her håber man, at dispensationsmuligheder i den nye lov kan forhindre, at man skal rive gode prisbelønnede boliger ned.

20. 12. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

D e fleste af de 1.611 beboere i boligområdet Finlandsparken har svært ved at forlige sig med, at de ikke bare bor i en ghetto, men en ”hård ghetto” ifølge Transport-, Bygnings- og Boligministeriets definition. Det vil sige, at boligområdet har været på ghettolisten mere end fire år i træk, og det har alvorlige konsekvenser. Frem mod 2030 skal området omdannes.

– Vi har nogle andre udfordringer i vores ghettoområde, end de der hårde områder, man hører om. Vi har jo ikke nogen steder i Vejle, hvor jeg ikke kan færdes trygt om aftenen, siger Vejles borgmester, Hans Ejner Christensen (V).