Finanslov

Lettelse for erhvervslivet kan koste borgerne dyrt

Regeringen og Dansk Folkeparti afskaffer i den nye finanslov administrationsgebyret for erhvervsaffald. Men der følger ikke penge nok med, mener kommunerne. Dermed kan en tocifret millionregning risikere at ende hos de private forbrugere.

20. 12. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Rudi Holm

Kommunerne kan fra næste år blive tvunget til at sende regningen for administration af virksomheders affald over til borgerne. I finansloven for 2019 afskaffes nemlig det såkaldte affaldsadministrationsgebyr for erhvervslivet. Men ifølge et høringssvar fra KL er udspillet ikke fuldt finansieret, og dermed risikerer landets private husholdninger i stedet at få regningen, der samlet kan løbe op i et tocifret millionbeløb.