Økonomi

Mange kommuner tager opgaverne hjem igen

Næsten halvdelen af kommunerne har hjemtaget udliciterede opgaver siden 2015 og begrunder det med, at de kan løse opgaverne bedre og billigere end markedet. Det viser en undersøgelse foretaget af Danske Kommuner og Dansk Erhverv. Tre kommunaldirektører giver deres bud på hvorfor og deler deres erfaringer.

Pernille Halberg Salamon, Tim Jeppesen og Bo Rasmussen – samlet til en samtale om hjemtagning, udlicitering, konkurrenceudsættelse og markeder, som kan være svære at finde. Foto: Jakob Carlsen
10. 01. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Tom Ekeroth og Morten Jung

Pernille Halberg Salamon, Bo Rasmussen og Tim Jeppesen er kommunaldirektører i henholdsvis Hørsholm, Gladsaxe og Kerteminde. De kommer fra meget forskellige kommuner, men deres erfaringer med udlicitering og hjemtagning af opgaverne ligner hinanden. De er enige om, at konkurrenceudsættelse er nødvendig, men udlicitering for udliciteringens skyld giver ingen mening.