Sundhed

Sygeplejersker med antibiotika i tasken

I et frikommuneforsøg er tre kommuner gået sammen om et fælles team af akutsygeplejersker, der døgnet rundt kan rykke ud til borgerne. Sygeplejerskerne har blandt andet antibiotika med, og kan sætte ind med hurtig behandling, så indlæggelser undgås.

Udligningsreformen skal på plads, inden sundhedsreformen træder i kraft, sagde finansminister  Kristian Jensen (V), da regeringen i sidste uge  fremlagde planerne. Foto: Philip Davali / Ritzau Scanpix
10. 01. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

En ældre dame på 85 år ringer til sin læge om morgenen. Kvinden har det dårligt, men hun kan ikke beskrive det nærmere, og hun orker ikke at tage sin temperatur. Lægen ved, at kvinden ofte får urinvejsinfektioner, og spørger, om hun kan tage en urinprøve og sende den med taxa op til lægehuset. Men det kan den ældre kvinde ikke overskue.

Lægen har patienter siddende i venteværelset til langt ud på eftermiddagen, og derfor ringer hun til det fælles AkutTeam i Gladsaxe, Gentofte og Rudersdal og beder deres sygeplejersker tage forbi. Ude hos den ældre dame tager akutsygeplejersken en blodprøve for at se, om der er tegn på infektion, og undersøger urinen. Bagefter ringer hun til lægen.