Sundhed
Økonomi

Det, der er nært, kan blive økonomisk svært

Hvis kommunerne efter en sundhedsreform skal varetage langt flere sundhedsopgaver, er det helt afgørende, at der følger penge med, siger KL’s formand, Jacob Bundsgaard (S). Finansministeren lover, at der vil følge penge med opgaverne, men KL’s formand føler sig ikke overbevist.

21. 01. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Under sloganet ”Det, der ikke er svært, skal være nært” præsenterede regeringen i sidste uge den længe ventede sundhedsreform. En reform der ligger op til, at kommunerne skal indtage en langt mere fremtrædende rolle i sundhedsvæsenet. Flere opgaver skal løses tæt på borgerne. Det handler især om det hastigt voksende antal danskere med kroniske sygdomme som KOL og diabetes, som i langt højere grad skal behandles i lokale sundhedshuse. Regeringen forventer, at øvelsen allerede i 2025 kan forebygge 40.000 indlæggelser og flytte en halv million ambulante besøg fra sygehuset til det nære sundhedsvæsen.

Men de opgaver kan kommunerne kun løse, hvis der også følger tilstrækkelig finansiering med. Det siger KL’s formand, Jacob Bundsgaard (S).