Byråd

Embedsværket har for meget magt

Embedsværket bestemmer for meget i kommunerne. Det siger halvdelen af landets kommunalbestyrelsesmedlemmer i en spørgeskemaundersøgelse foretaget af Nyhedsmagasinet Danske Kommuner. Giv oppositionspolitikerne flere muskler, foreslår forsker.

Illustration: Gitte Skov
21. 02. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen

Kommunalpolitikerne taber ofte kampen om magten til embedsværket. Det mener halvdelen af landets kommunalbestyrelsesmedlemmer ifølge en spørgeskemaundersøgelse foretaget af Nyhedsmagasinet Danske Kommuner.

Her svarer 50 procent af respondenterne, at de er enige eller helt enige i, at embedsværket har for stor indflydelse på de beslutninger, som lokalpolitikerne skal træffe i udvalg og kommunalbestyrelser.