Gå til hovedindhold
Velfærdsteknologi
Skole

Læreres utryghed bremser VR-løsning

Syge eller indlagte børn får ikke altid tilbudt den undervisning, de har krav på, men et Virtual Reality-system kan lade dem være med i klassen fra sygesengen. Teknologien er klar, men lærernes utryghed ved at blive overvåget gør, at systemet i stedet samler støv.

21. 02. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Signe Rosa Skelbæk

Forestil dig, at du som skoleelev i uger eller måneder er sengelagt på grund af sygdom. Du går ikke kun glip af skoleundervisningen, men mister også meget af kontakten med dine klassekammerater, mens du forsøger at komme til hægterne. I flere måneder har et Virtual Reality-udstyr ligget klar til at løse netop den udfordring. Et 360-graders-kamera koblet op på et sæt VR-briller til eleven gør, at man kan være med uden at være til stede – men i stedet for at hjælpe syge elever med at fastholde tilknytning til skolen, samler udstyret støv.

Sådan fortæller Mark Asboe (direktør i firmaet Tutee) og Tina Reimann (sygehuslærer på Sydvestjysk sygehus i Esbjerg), der i samarbejde har udviklet to versioner af udstyret. En dyr og en billig, hvoraf den dyre er baseret på VR-teknik, mens den billige kun kræver en iPad. Men ingen af løsningerne er blevet taget i brug, for lærerne er usikre ved at bruge det, fortæller Mark Asboe.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her