Teknik

Aarhus laver grøn køreplan for fremtiden

I 2030 skal Aarhus Kommune være CO2-neutral. En af de store opgaver bliver at få omstillet transportområdet. Det betyder investeringer i en bilflåde, der kører på vedvarende energi, og grønne krav til leverandører.

07. 03. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Rudi Holm

Transportsektoren er et smertensbarn i den grønne omstilling af Danmark. Forureningen fra biler og lastbiler udgør en tredjedel af Danmarks samlede CO2-udledning. Men i en række danske kommuner arbejdes der i disse år på at finde løsninger på også at få gjort transporten mere klimavenlig.

I Aarhus Kommune har man således planer om at udskifte hele bilflåden til kun at køre på vedvarende energi. Det sker som led i beslutningen om, at kommunen som virksomhed skal være CO2-neutral i 2030.