Byråd
Navne

Det gælder om at gøre sin erfaring almengyldig

Edin Hajder (S) er bosnisk krigsflygtning. I dag sidder han i byrådet i Mariagerfjord Kommune, hvor han har travlt med at slås for et levende arbejdsmarked, hvor ingen bliver parkeret i systemet.

Privatfoto
07. 03. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Signe Rosa Skelbæk

I en alder af kun 20 år blev Edin Hajders hverdag vendt på hovedet, da han med sin familie flygtede fra Bosnien til Danmark. Men den turbulente fortid eller det faktum, at han som ikke etnisk dansk er en minoritet i de danske byråd, har ikke særlig betydning i hans politiske liv, mener han. Tværtimod har det længe ligget i kortene, at Edin Hajder ville kaste sig over politik. Lige siden sine ungdomsår har han været engageret i foreningsliv, og her fik han første gang smag for at være med til at træffe beslutninger.