Transport
Teknik
Klima

Roskilde sætter strøm til busserne

20 nye elbusser skal fra april erstatte støjende og forurenende dieselbusser på Roskilde Kommunes ni buslinjer. Kommunen er den første i landet, der satser fuldt ud på emissionsfri kollektiv trafik.

Foto: Umove A/S
07. 03. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Rudi Holm

14. april i år går Roskilde Kommune som den første danske kommune over til ren elbusdrift. 20 nye elbusser fra den kinesiske virksomhed Yutong skal i fremtiden køre de 1,3 millioner årlige kilometer på kommunens ni interne buslinjer. Elbusserne vil spare udledningen af 1.400 ton CO2 hvert år.

Forud for det store skridt er der gået en lang og spændende proces, fortæller direktør for by, kultur og miljø i Roskilde Kommune, Martin Holgaard.