Ledelse
Navne
Frisættelse

Friheden til forskellighed er udfordret

Decentralisering har gjort Danmark til et rigt og velfungerende land og Folketingets politikere burde have kommunalpolitikerne med i deres aftenbøn. Alligevel er den frihed til forskellighed, som er grundtonen i den kommunale fortælling, udfordret, mener KL’s formand Jacob Bundsgaard (S).

21. 03. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Tom Ekeroth

Den kommunale frihed er vigtig. De lande, hvor der er et kommunalt selvstyre eller en høj grad af decentralisering, er de lande, der er rigest. Det er er med til at give et større ansvar i lokalområderne, men det er også med til at give nogle bedre løsninger, som skaber vækst og sørger for, at man har en meget velfungerende offentlig sektor til både at understøtte det private erhvervsliv, men også skabe gode byer. Den kommunale fortælling i Danmark er en succeshistorie om en høj grad af decentralisering. Men den kommunale frihed til forskellighed er udfordret, siger KL’s formand Jacob Bundsgaard:

– Når der er grund til at stoppe op og få genbekræftet hele ideen i, at det er vigtigt, så er det fordi man lægger op til en større central styring på en række områder. Der er partier, der taler om at ensrette skatteprocenter, og vi har med budgetloven fået nogle meget restriktive rammer for, hvad man kan som kommune i forhold til økonomien. Rigtig mange partier på Christiansborg ønsker at indføre forskellige minimumsnormeringer og servicestandarder på en række af de områder, hvor man lokalt har fundet ud af, hvordan man synes, man skal indrette sig. Det med at tro, at man i Folketinget har et bedre billede af, hvad det er for nogle balancer, der skal være i vores serviceniveau i et lokalsamfund, det er en fejl. Det har man simpelt hen et bedre billede af i kommunerne, hvor man har den daglige kontakt med borgerne, og hvor man har en meget bedre fornemmelse af, hvad det er for prioriteringer, der skal laves, for at få så meget ud af de ressourcer, man har, som muligt, siger Jacob Bundsgaard.