Ledelse
Byråd

Hvis vi ikke investerer socialt, får kommunen mange flere udgifter

Kristian Andersen er 2. viceborgmester i Ringkøbing-Skjern Kommune for Kristendemokraterne. Et parti, der på landsplan danser med spærregrænsen, men her har de seks mandater. Succesen bunder i gennemsigtighed og en stærk social profil, mener han.

21. 03. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Signe Rosa Skelbæk

I 2009 var Kristian Andersen færdig med en efteruddannelse som familieterapeut, og planen var, at fritiden skulle bruges på netop at hjælpe familier igennem kriser, ved siden af jobbet som efterskoleforstander. Men sådan blev det ikke. Efter et kærligt prik på skulderen fra et par partikammerater besluttede han at sadle om og stille op til kommunalvalget efter 25 års medlemskab i Kristendemokraterne. Men interessen for familielivet har han taget med ind i byrådssalen, hvor han knokler for blandt andet bedre rammer for familielivet. Men hvorfor blev det til de i år 35 år med netop Kristendemokraterne?

– Jeg synes, Kristendemokraterne formår at kombinere de liberale værdier med at have en stærk social profil, og det udspringer nok af et kristent livs- og menneskesyn, hvor man både tror på frihed og ansvar og på et budskab om, at man skal tage sig af de svage i samfundet, siger Kristian Andersen, der i 2009 blev valgt ind som det ene af partiets to mandater. I dag står Kristendemokraterne med seks mandater i byrådet og en 2. viceborgmesterpost.